Podmínky dotačního programu Podpora infrastruktury a propagace cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji 2026
I. Název programu (kód)
Podpora infrastruktury a propagace cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji 2026 (RRC/PIPCR/2026)
II. Jednotlivé dotační tituly
- Dotační titul č. 1: Podpora budování veřejné infrastruktury cestovního ruchu
- Dotační titul č. 2: Podpora obnovy veřejné infrastruktury cestovního ruchu
III. Vyhlašovatel programu, poskytovatel dotace
Vyhlašovatelem programu a poskytovatelem dotace je Moravskoslezský kraj, 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava, IČ 70890692, zastoupený hejtmanem kraje.
IV. Cíle a priority programu (účelové určení)
Cílem programu je podpora zatraktivnění regionu pro návštěvníky prostřednictvím zlepšení kvality či vybudování nových prvků veřejné infrastruktury pro trávení volného času v Moravskoslezském kraji (Dotační titul č. 1 a 2).
Důvodem realizace tohoto dotačního programu je přispět k vyváženému rozvoji území Moravskoslezského kraje prostřednictvím vytvoření podmínek zejména pro vícedenní trávení volného času v našem regionu. Vícedenní návštěvníci přinášejí větší příjmy místní ekonomice a zároveň nižší zatížení pro místní obyvatele a nižší náklady pro veřejné rozpočty obcí (úklid, údržba, apod.).
Dotační titul č. 1: Podpora budování veřejné infrastruktury cestovního ruchu
Cílem je podpořit projekty investiční, neinvestiční a kombinované, zaměřené na rozvoj doprovodné infrastruktury cestovního ruchu tak, aby se území pro návštěvníky stalo atraktivnějším, kultivovanějším a vytvořily se předpoklady pro delší pobyty na území Moravskoslezského kraje. Podporováno bude:
- rekonstrukce/modernizace turistických informačních center (dále jen "TIC") v souladu s Koncepcí interiéru poboček turistických informačních center (TIC musí být certifikováno dle Jednotné certifikace turistických informačních center A.T.I.C., certifikaci je nutno doložit nejpozději v rámci závěrečného vyúčtování projektu),
- vybudování nouzového přístřešku/turistického přístřešku a pořízení drobné související doprovodné infrastruktury, která bude součástí zařízení (ohniště, posezení, sociální zázemí, apod.) – preference budování v návaznosti na Cyrilometodějskou stezku
- vybudování/modernizace/doplnění infrastruktury na přehradách, jezerech a podél vodních toků – přívozy včetně souvisejících prvků a zázemí pro provozování vodní turistiky (nástupní místa, vývaziště, zázemí břehové části – odpočívadla, sociální zázemí, uzamykatelné skříňky, elektro a vodovodní přípojky, výlevky/čističky šedé vody, apod.), infrastruktura veřejných pláží s bezplatným vstupem, vybudování vyhlídkového mola (preference dle architektonické studie Plovoucí mola),
- stavební úpravy a instalace technických prostředků pro zpřístupnění atraktivit a infrastruktury cestovního ruchu pro hendikepované návštěvníky (bezbariérové přístupy, zdvihací a schodišťové plošiny, nájezdové rampy apod.),
- budování/rozšíření/modernizace parkovišť u atraktivit cestovního ruchu a výchozích míst turistických tras (z umístění parkoviště bude vyplývat, že nebude primárně sloužit pro obyvatele obce/města) a vybavení parkovišť (sociální zázemí, informační systém o naplněnosti, informace o okolní turistických cílech, stellplatz technologie, apod.),
- vybudování/modernizace sportovního a sociálního zázemí pro zatraktivnění turistiky s dětmi a revitalizace veřejného prostoru (podél turistických tras, u rozcestí turistických tras, na vrcholech hor, u horských chat apod. (veřejně dostupné, bez poplatků) – posezení, dětská hřiště, zážitkové chodníky, herní prvky pro děti a obdobné,
- vybudování nové prohlídkové trasy související s tradicí a historií regionu včetně související informační infrastruktury a sociálního zázemí (zpřístupnění štol, dolů, průmyslových podniků, technických památek, apod.),
- revitalizace venkovního veřejného prostoru lázní.
Výše uvedený výčet uvádí příklady zaměření projektů. Uznatelné mohou být i další výše neuvedené aktivity, které přispějí k rozvoji cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji. O uznatelnosti aktivit rozhoduje poskytovatel v rámci procesu hodnocení žádostí.
Podpořeny budou výhradně aktivity nekomerčního charakteru, určené pro širokou veřejnost. Za využívání podpořené infrastruktury nebudou moci být vybírány žádné poplatky v průběhu realizace projektu ani min. do 5 let od ukončení realizace projektu (vybírání poplatků umožněno pouze u zařízení typu parkoviště, toalety, sprchy, přívozy a obdobná zařízení).
Preferovány budou projekty obcí zaměřené na budování infrastruktury architektonicky hodnotné, s vazbou na krajské projekty nebo konkrétní region, přinášející přidanou hodnotu území (atraktivní design, kvalitní materiály, dlouhodobý charakter investice, vytvářející nebo doplňující funkční celek v daném území). Budovaná infrastruktura musí být dlouhodobě udržitelná. Příjemce dotace musí být schopen pravidelně podpořené prvky udržovat, zajišťovat opravy, úklid, nátěry a zajišťovat jejich plnou funkčnost (například zajištění elektrické energie a internetu u zařízení typu informační panely apod.), a to nejméně po dobu 5 let od ukončení realizace projektu.
Podporovány nebudou aktivity a náklady týkající se budování či rekonstrukce ubytovacích, stravovacích nebo wellness kapacit, nákup pozemků, strojů pro budování nebo údržbu infrastruktury, budování infrastruktury pro komerční či podnikatelské aktivity, pořízení projektové dokumentace, průzkumné a přípravné práce, apod.
Dotační titul č. 2: Podpora obnovy veřejné infrastruktury cestovního ruchu
Cílem je podpořit projekty investiční, neinvestiční a kombinované, zaměřené na obnovu stávající doprovodné infrastruktury cestovního ruchu. Podporována bude:
- obnova/oprava/rekonstrukce/modernizace/zlepšení funkčnosti či vzhledu stávající doprovodné infrastruktury typu mapové stojany, informační panely (např. doplnění jazykové mutace informací), stojany na běžky, navigační a informační cedule (včetně doplnění jazykových verzí), infrastruktura pro vodáckou turistiku, hipoturistiku, výletiště, sociální zařízení, přírodní volně přístupné amfiteátry, turistické přístřešky apod.
Výše uvedený přehled podporovaných aktivit uvádí příklady. Uznatelné mohou být i další výše neuvedené aktivity, které přispějí k rozvoji cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji. O uznatelnosti aktivit rozhoduje poskytovatel v rámci procesu hodnocení žádosti.
Podpořeny budou výhradně aktivity nekomerčního charakteru, určené pro širokou veřejnost. Za využívání podpořené infrastruktury nebudou moci být vybírány žádné poplatky (vybírání poplatků umožněno pouze u zařízení provozovaných obcemi typu toalety, sprchy a obdobná zařízení).
Příjemce dotace musí být schopen pravidelně podpořené prvky udržovat, zajišťovat opravy, úklid, nátěry a zajišťovat jejich plnou funkčnost (například zajištění elektrické energie a internetu u zařízení typu informační panely apod.), a to nejméně po dobu 5 let od ukončení realizace projektu.
V. Vymezení okruhu příjemců
Dotační titul č. 1: Podpora budování veřejné infrastruktury cestovního ruchu
Příjemcem podpory mohou být fyzické osoby podnikající a právnické osoby bez omezení právní formy.
Dotační titul č. 2: Podpora obnovy veřejné infrastruktury cestovního ruchu
Příjemcem podpory mohou být fyzické osoby podnikající a právnické osoby bez omezení právní formy, které jsou vlastníky stávající infrastruktury nebo mají zajištěno právo ji užívat / s ní hospodařit.
Oprávněným žadatelem o dotaci není obchodní společnost, ve které veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, nebo jím ovládaná osoba vlastní podíl představující alespoň 25% účast společníka v obchodní společnosti.
Oprávněným žadatelem o dotaci není spolek nebo pobočný spolek, který je považován za neaktivní spolek ve smyslu § 125a odst. 1 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů.
Oprávněným žadatelem o dotaci není osoba, vůči které je zakázána přímá či nepřímá finanční podpora ve smyslu čl. 5l nařízení Rady (EU) č. 833/2014 ze dne 31. července 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie dne 31. 7. 2014, částka L 229), ve znění Nařízení Rady (EU) 2022/576 ze dne 8. dubna 2022 (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie dne 8. 4. 2022 pod č. L 111), tedy právnická osoba, subjekt nebo orgán usazený v Rusku, který je z více než 50 % ve veřejném vlastnictví či pod veřejnou kontrolou.
VI. Lokalizace programu
Příjemci dotace musí projekt realizovat na území Moravskoslezského kraje.
VII. Podmínky pro poskytování dotací
- Minimální výše dotace je:
- u dotačního titulu č. 1: 100.000 Kč,
- u dotačního titulu č. 2: 50.000 Kč,
- u dotačního titulu č. 1: 1.500.000 Kč,
- u dotačního titulu č. 2: 250.000 Kč,
- Poskytovatel se bude finančně spolupodílet na úhradě uznatelných nákladů realizovaných projektů, které bude spolufinancovat, maximálně ve výši 55 %.
- Projekt nebude spolufinancován z jiné veřejné finanční podpory poskytnuté Moravskoslezským krajem. Příjemce je oprávněn použít k úhradě nákladů projektu dotace z dotačních titulů státního rozpočtu nebo jiné zdroje, avšak v té části, v níž je náklad hrazen z dotace z tohoto dotačního programu, nesmí být financován z jiných zdrojů.
- Žadatelem požadovaná výše dotace musí být v každé nákladové položce zaokrouhlena na celé stokoruny.
- Při nesplnění podmínky uvedené v odst. 4 budou projekty doporučené ke schválení předkládány zastupitelstvu kraje s požadovanou výší dotace upravenou po zaokrouhlení všech nákladových položek na celé stokoruny směrem dolů; procentní podíl dotace na předpokládaných uznatelných nákladech projektu se tím sníží.
- Poskytnutí dotace je podmíněno povinností žadatele doložit společně s podepsaným písemným návrhem smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje do 2 měsíců od rozhodnutí zastupitelstva kraje o poskytnutí dotace, u náhradních žadatelů do 2 měsíců od zaslání informace o poskytnutí dotace poskytovatelem:
- originály nebo úředně ověřené kopie originálů dokladů, ve kterých místně příslušný finanční úřad a okresní správa sociálního zabezpečení potvrdí skutečnost, že žadatel u těchto orgánů nemá žádné závazky po lhůtě splatnosti (bezdlužnost). Předložené doklady musí prokazovat bezdlužnost ke dni, od něhož v den jejich předložení neuplynul více než jeden měsíc. Rozhodnutí o povolení posečkání s úhradou nedoplatků nebo rozhodnutí o povolení splátkování je považováno za splnění podmínky bezdlužnosti,
- úředně ověřené kopie dokladů o názvu/obchodní firmě a právní formě (je-li žadatel právnickou osobou), sídle a IČO (společenskou smlouvu, stanovy, statut, zřizovací listinu, apod.), pokud tyto údaje nevyplývají z veřejných rejstříků dle zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů, z rejstříků dle zákona č. 3/2002 Sb. o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů, z živnostenského rejstříku dle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo ze základních registrů dle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů [např. obchodní rejstřík, spolkový rejstřík, rejstříky registrovaných církví a náboženských společností a dalších právnických osob založených registrovanými církvemi a náboženskými společnostmi a registrovaných nebo evidovaných podle zákona č. 3/2002 Sb. o církvích a náboženských společnostech (dále jen "veřejný rejstřík")],
- úředně ověřené kopie dokladů o volbě nebo jmenování člena statutárního orgánu a o tom, zda je oprávněn zastupovat žadatele samostatně nebo společně s jiným členem statutárního orgánu (jen v případě, že tento údaj nevyplývá z veřejného rejstříku nebo žadatelem předložených výše uvedených dokladů); byla-li smlouva podepsána na základě pověření nebo plné moci, rovněž originál nebo úředně ověřenou kopii tohoto pověření nebo plné moci. Pokud se zástupce, který podepsal smlouvu na základě pověření nebo plné moci, neliší od zástupce, který podepsal na základě pověření nebo plné moci žádost o poskytnutí dotace, není žadatel povinen opětovně předložit již dříve předložené pověření nebo plnou moc, je-li i nadále platné(á) a zahrnuje-li oprávnění podepsat smlouvu o poskytnutí dotace,
- výpis z usnesení rady/zastupitelstva obce, kterým obec přijímá dotaci z rozpočtu Moravskoslezského kraje a souhlasí s uzavřením smlouvy o poskytnutí dotace – je-li žadatelem obec.
- stavební povolení nebo jiný obdobný úřední souhlas či splnění zákonného požadavku – je-li realizace projektu podmíněna tímto dokumentem.
- V případě, že žadatelem o dotaci je obec nebo příspěvková organizace obce, lhůta stanovená v odstavci 6 tohoto článku se prodlužuje na 3 měsíce.
- Předložení dokladů uvedených v odst. 6 písm. a. tohoto článku není vyžadováno u žadatelů, kterým nevzniká zákonná povinnost plnit skutečnosti, jejichž potvrzení je vyžadováno, obcí, příspěvkových organizací obcí a svazků obcí. Žadatelé, kterým nevzniká uvedená zákonná povinnost, tuto skutečnost potvrdí čestným prohlášením.
- Povinnost předložit kopie dokladů uvedené v odst. 6 písm. b. a c. tohoto článku se nevztahuje na obce s výjimkou povinnosti dle písm. c. za středníkem. Povinnost předložit kopie dokladů uvedené v odst. 6 písm. c. tohoto článku se nevztahuje na podnikající fyzické osoby s výjimkou povinnosti dle písm. c. za středníkem.
- Žadatel může předložit potřebné doklady formou neověřených kopií v případě, že administrátorovi osobně doloží originály nebo úředně ověřené kopie originálů těchto dokladů k ověření shody.
- V případě, že žadatel nedoloží doklady podle odst. 6 tohoto článku ve stanovené lhůtě nebo z předložených dokladů nebo zjištění administrátora vyplyne, že u předmětných orgánů nebo kraje má nesplacené závazky po lhůtě splatnosti, nebude s ním smlouva uzavřena a dotace mu nebude poskytnuta. V případě, že žadateli nebude dotace poskytnuta z důvodu nesplnění výše uvedených podmínek nebo žadatel odmítne či vrátí poskytnutou dotaci nebo dojde k navýšení prostředků vymezených v rozpočtu poskytovatele na tento dotační program, vyzve administrátor pro přidělení dotace náhradního žadatele dle pořadníku náhradníků schváleného zastupitelstvem kraje. Za náhradního žadatele je považován i žadatel, který nemůže být plně uspokojen s ohledem na výši peněžních prostředků vyčleněných pro příslušný dotační titul. Nerozdělené prostředky v jednotlivých dotačních titulech budou přednostně nabídnuty náhradním žadatelům v daném dotačním titulu. V případě, že tyto prostředky nebudou v daném dotačním titulu využity, budou nabídnuty náhradníkům v druhém dotačním titulu. Po 1. 9. 2026 již nebudou náhradní žadatelé vyzýváni.
- V případě souhlasu náhradníka s výší dotace administrátor zašle náhradníkovi návrh smlouvy a vyzve jej k předložení dokladů uvedených v odstavci 6 tohoto článku. V případě nesouhlasu bude osloven další náhradník dle pořadníku (celkový počet oslovených náhradníků v rámci daného dotačního titulu činí max. 3). V případě, že náhradník přijme dotaci, jejíž výše nedosáhne částky jím původně požadované, musí dodržet záměr projektu dle předložené žádosti (předpokládaná výše uznatelných nákladů projektu zůstane stejná, procentní podíl dotace na uznatelných nákladech se sníží); nákladový rozpočet projektu bude v součinnosti s náhradníkem přepracován.
- Vybraným žadatelům bude poskytnuta dotace po nabytí účinnosti smlouvy, uzavřené mezi žadatelem a Moravskoslezským krajem, převodem na účet příjemce, resp. účet zřizovatele příjemce takto:
- úhradou první splátky ve výši 50 % schválené maximální částky dotace do 30 dnů od nabytí účinnosti smlouvy, zbývající část dotace do 60 dnů od předložení bezchybného závěrečného vyúčtování (v případě, že bude bezchybné závěrečné vyúčtování předloženo v průběhu roku 2026, začne lhůta pro vyplacení zbývající části dotace běžet 1. 1. 2027) za podmínek uvedených ve smlouvě.
- Pokud poskytovatel posoudí, že poskytnutí dotace by pro příjemce představovalo veřejnou podporu, může být poskytovatelem poskytnuta jen jako podpora de minimis ve smyslu Nařízení Komise (EU) 2023/2831 ze dne 13. 12. 2023, o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (publikováno v Úředním věstníku Evropské unie řadě L dne 15. 12. 2023) [dále jen "nařízení Komise (EU) 2023/2831"], a to za předpokladu splnění všech požadavků zmíněného nařízení (včetně dodržení maximálních stropů).
- Realizace projektu může být zahájena nejdříve 1. 1. 2026 a ukončení musí být nejpozději 30. 6. 2027.
VIII. Uznatelné náklady projektu
- Uznatelným nákladem projektu je náklad, který splňuje všechny níže uvedené podmínky:
- vyhovuje zásadám účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,
- byl vynaložen v souladu s podmínkami smlouvy a podmínkami vyhlášeného dotačního programu,
- vznikl příjemci v období realizace projektu,
- byl příjemcem uhrazen do konce lhůty pro předložení závěrečného vyúčtování projektu,
- váže se na podporované aktivity uvedené v článku IV těchto podmínek.
- Uznatelnými náklady dle odst. 1 tohoto článku jsou pro dotační titul č. 1 pouze:
- náklady na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nebo zajištění služeb souvisejících s budováním infrastruktury;
- náklady na samostatné movité věci a soubory movitých věcí související s rozvojem infrastruktury;
- náklady na úpravu terénu;
- náklady na materiál.
- Uznatelnými náklady dle odst. 1 tohoto článku jsou pro dotační titul č. 2 pouze:
- náklady na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku nebo zajištění služeb souvisejících s obnovou/opravou/rekonstrukcí/modernizací/zlepšením funkčnosti či vzhledu stávající doprovodné infrastruktury cestovního ruchu,
- náklady na spotřební materiál.
- Náklady vynaložené příjemcem, které nesplňují podmínky odst. 1 nebo nejsou uvedeny v odst. 2 jsou považovány za neuznatelné náklady. Neuznatelnými náklady jsou mimo jiné:
- náklady týkající se budování či rekonstrukce komerčních objektů a zařízení typu občerstvení, prodejní automaty, prodejny suvenýrů, apod.
- náklady na pořízení notebooků, kamer, fotoaparátů, tiskáren a jiného IT zařízení s výjimkou těch, které tvoří nedílnou součást budované či modernizované infrastruktury, jako například informační panely apod.
- náklady na pořízení vybavení a pracovních strojů a nástrojů (sekačky, brusky, pily, vrtačky apod.)
- náklady na nákup či nájem nemovitostí;
- náklady na průzkumné práce;
- náklady na pořízení projektové dokumentace;
- náklady související s napojením nouzového přístřešku na inženýrské sítě (voda, elektřina, plyn),
- provozní náklady, osobní náklady, honoráře
- vytvoření, údržba, správa webových stránek a sociálních sítí
- náklady na budování/rekonstrukce/modernizace/opravy prvků, které byly podpořeny z veřejných zdrojů a nachází se ještě v době udržitelnosti;
- náklady na údržbu a úklid veřejné infrastruktury cestovního ruchu;
- náklady na realizaci výběrového řízení;
- sankce, penále a pokuty.
- Hranice pro ocenění majetku, která je upravena ve vnitřním účetním předpisu žadatele, je součástí žádosti o poskytnutí dotace a na její změny od doby podání žádosti do ukončení realizace projektu nebude brán zřetel.
- Uznatelné náklady ve smyslu odst. 1 – 3 tohoto článku v sobě zahrnují i daň z přidané hodnoty, kterou si příjemce nemůže uplatnit formou nároku na odpočet daně z přidané hodnoty.
- Poskytovatel dotace – Moravskoslezský kraj – si vyhrazuje právo na odmítnutí některých nákladových položek uvedených v žádosti o poskytnutí dotace v nákladovém rozpočtu projektu, jež jsou neslučitelné se zásadami účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti při nakládání s veřejnými finančními prostředky, nejsou dostatečně konkretizovány nebo u nichž neexistuje prokazatelná vazba na podporované aktivity. V takovém případě bude projekt předložen zastupitelstvu kraje s požadovanou výší dotace sníženou o část dotace, jež měla být určena na úhradu odmítnutých nákladových položek, a ve smlouvě o poskytnutí dotace nebudou v nákladovém rozpočtu projektu tyto odmítnuté nákladové položky uvedeny. Poskytovatel si vyhrazuje rovněž právo snížit nákladový rozpočet také paušálně procentem (například celý rozpočet sníží o X %) v případě, že vyhodnotí tento nákladový rozpočet jako celkově nadhodnocený. Pokud by v důsledku vypuštění nákladových položek nebo paušálním snížením nákladového rozpočtu došlo k překročení maximálního procentního podílu dotace na uznatelných nákladech projektu, stanoveného pro tento dotační program (55 %), bude v součinnosti s žadatelem nákladový rozpočet projektu přepracován tak, aby maximální procentní podíl byl zachován. V součinnosti s žadatelem bude nákladový rozpočet projektu přepracován obdobně také v případě jeho paušálního snížení procentem.
IX. Podmínky použití dotace
- Dotaci lze použít pouze na úhradu účelově určených uznatelných nákladů v souladu s obsahem projektu, smlouvou, podmínkami tohoto dotačního programu a strukturou nákladového rozpočtu, který tvoří přílohu smlouvy.
- Realizace projektu ani dotace není převoditelná na jiný právní subjekt. Příjemce je povinen projekt realizovat vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost.
- Příjemce je povinen plnit podmínky povinné publicity projektu stanovené ve smlouvě.
X. Předkládání žádostí o dotace
- Žadatel se přihlásí do elektronického systému ePodatelna Moravskoslezského kraje a v tomto systému vyplní žádost o poskytnutí dotace.
- Následně vloží do systému povinné přílohy:
- rozpočet projektu (tabulka ve formátu .xls nebo .xlsx v editovatelné podobě),
- doklady o názvu/obchodní firmě, právní formě žadatele (je-li žadatel právnickou osobou), sídle a IČO (společenská smlouva, stanovy, statut, zřizovací listina, apod.), pokud tyto údaje nevyplývají z veřejných rejstříků – nevkládají obce,
- doklad o volbě nebo jmenování člena statutárního orgánu a o tom, zda je oprávněn zastupovat žadatele samostatně, nebo společně s jiným členem statutárního orgánu (jen v případě, že tento údaj nevyplývá z veřejného rejstříku nebo žadatelem předložených dokladů uvedených pod písmenem b. tohoto odstavce) – nevkládají podnikající fyzické osoby a obce,
- úplný výpis údajů z evidence skutečných majitelů dle § 16 zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 37/2021 Sb.) – netýká se právnických osob uvedených v § 7 tohoto zákona (např. státní podnik) a fyzických osob. Právnické osoby v právní formě spolku, pobočného spolku, ústavu, obecně prospěšné společnosti, zájmového sdružení právnických osob, nadace, nadačního fondu, mezinárodní nevládní organizace a školské právnické osoby neuvedené v § 7 zákona č. 37/2021 Sb. mohou nahradit úplný výpis částečným výpisem podle § 14 zákona č. 37/2021 Sb.,
- kopie smlouvy o založení účtu u peněžního ústavu nebo písemné potvrzení peněžního ústavu o vedení běžného účtu žadatele, u příspěvkových organizací obcí rovněž potvrzení o čísle běžného účtu zřizovatele, na který může být dotace zaslána,
- plná moc nebo pověření v elektronické podobě podepsaná(é) uznávaným elektronickým podpisem žadatele (člena statutárního orgánu žadatele, starosty žadatele), nebo datový soubor vytvořený autorizovanou konverzí originálu nebo úředně ověřené kopie listinné plné moci nebo pověření zástupce žadatele včetně konverzní doložky (služba Czechpoint) – je-li žadatel zastoupen na základě pověření nebo plné moci a chce-li odeslat žádost v systému ePodatelna s uznávaným elektronickým podpisem nebo v systému ePodatelna po přihlášení do tohoto systému prostřednictvím identity občana (NIA) s úrovní ověření žadatele / zástupce žadatele "ZNAČNÁ" nebo "VYSOKÁ"
- pro dotační titul č. 1:
- minimálně 3 fotografie stávajícího stavu (místa, kde bude umístěna nově budovaná infrastruktura)
- vizualizace/náčrt pořizované/budované infrastruktury/projektová dokumentace
- doklady prokazující připravenost projektu k realizaci (např. územní rozhodnutí, stavební povolení apod.), jsou-li k dispozici;
- souhlasy vlastníků dotčených nemovitostí, pokud jsou odlišní od realizátora projektu a souhlasy jsou nezbytné pro realizaci projektu;
- potvrzení o propagaci a spolupráci s příslušným destinačním managementem (formulář k vyplnění je součástí přílohy č. 8 podmínek dotačního programu) – má-li k dispozici.
- minimálně 3 fotografie stávajícího stavu (fotografie nevyhovující infrastruktury, která bude předmětem obnovy v rámci projektu),
- vizualizace/popis finálního stavu po realizaci projektu.
- potvrzení o propagaci a spolupráci s příslušným destinačním managementem (formulář k vyplnění je součástí přílohy č. 8 podmínek dotačního programu) – má-li k dispozici;
- souhlasy vlastníků dotčených nemovitostí/majetku, pokud jsou odlišní od realizátora projektu a souhlasy jsou nezbytná pro realizaci projektu.
- Po vyplnění celé žádosti v elektronickém systému ePodatelna a vložení příloh žadatel svou žádost odešle způsobem uvedeným ve formuláři žádosti.
- Z dalšího posuzování budou vyloučeny žádosti předložené vyhlašovateli:
- v rozporu s tímto programem,
- pokud nebyla žádost podána prostřednictvím elektronického systému ePodatelna; jiné nedostatky způsobu podání žádosti včetně nedostatků při podepsání žádosti budou řešeny postupem podle odst. 5 tohoto článku,
- prostřednictvím elektronického systému ePodatelna mimo lhůtu pro předložení žádosti,
- pokud by poskytnutím dotace v požadované výši byla překročena hranice podpory de minimis,
- pokud požadovaná částka nerespektuje minimální a maximální výši dotace pro daný dotační titul nebo překračuje max. procentuální míru podpory (55 %),
- v případě, že žadatel bude mít k termínu podání žádosti vůči poskytovateli neuhrazené finanční závazky po lhůtě splatnosti,
- v případě zásadních rozporů mezi informacemi uvedenými v žádosti a jejích přílohách nebo nedostatečně konkrétních informací pro posouzení projektu.
- Pokud bude žádost vykazovat jiné nedostatky než nedostatky uvedené v odst. 4, vyzve poskytovatel žadatele k odstranění těchto nedostatků v náhradním termínu. Pokud nedostatky nebudou odstraněny do 2 pracovních dnů od zaslání výzvy (výzva bude zaslána na e-mailový kontakt uvedený v žádosti o podporu), bude jeho žádost z hodnocení vyloučena. Za odstranění nedostatků žádosti v náhradním termínu se považuje i případ, kdy žadatel odstraní nedostatky žádosti dříve, než je k tomu poskytovatelem vyzván.
- Všechny došlé žádosti včetně jejich příloh se archivují a žadatelům se nevracejí.
- Jeden žadatel může v rámci jednoho dotačního titulu podat pouze jednu žádost.
XI. Lhůta pro předkládání žádostí a kontaktní osoba
- Lhůta pro předkládání žádostí je od 5. 1. 2026 do 13. 1. 2026. Tato lhůta se vztahuje na předkládání žádostí v elektronické podobě v systému ePodatelna a také na případné doručení prostřednictvím datové schránky nebo v listinné podobě. V případě podání žádosti prostřednictvím provozovatele poštovních služeb je lhůta zachována, byla-li v poslední den lhůty převzata zásilka s žádostí k poštovní přepravě. Byla-li zásilka vložena do poštovní schránky, je za den převzetí k poštovní přepravě považován den, jehož datum je uvedeno na otisku razítka, jímž provozovatel poštovních služeb opatřil obálku se zásilkou. Jestliže provozovatel poštovních služeb zásilku vloženou do poštovní schránky otiskem razítka s datem neopatřil nebo datum není čitelné, pravidlo o zachování lhůty se neuplatní.
- V případě prokazatelné nefunkčnosti elektronického systému pro podávání žádostí na straně poskytovatele může administrátor programu prodloužit lhůtu pro podávání žádostí o dobu přiměřenou době nefunkčnosti elektronického systému. Informace o prodloužení lhůty pro podávání žádostí bude zveřejněna stejným způsobem jako podmínky tohoto dotačního programu.
- Administrátorem tohoto dotačního programu je odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava.
- Kontaktní osoba: Mgr. Jan Smiga, tel. 595 622 319, e‑mail jan.smiga@msk.cz
XII. Vyhodnocování a výběr žádostí o dotaci
- Formální náležitosti žádosti o dotaci bude hodnotit odbor regionálního rozvoje a cestovního ruchu dle níže uvedených kritérií.
Název kritéria ANO NE Žádost byla podána prostřednictvím elektronického systému ePodatelna ve lhůtě stanovené podmínkami Programu. Žádost byla podána způsobem uvedeným ve formuláři žádosti a podepsána zástupcem žadatele – opravitelné kritérium Žadatel splňuje definici oprávněného žadatele dle podmínek Programu (bezúhonnost, nezadluženost, nepřekročení hranice podpory de minimis, právní forma, atd.) Místem realizace projektu je Moravskoslezský kraj Požadovaná výše dotace je v souladu s min. a max. možnou výší dotace dle podmínek Programu Jsou doloženy všechny relevantní povinné přílohy – opravitelné kritérium - Kritérium přijatelnosti a kvalitu projektů bude hodnotit monitorovací pracovní skupina zřízená radou kraje. Monitorovací pracovní skupina může jednotlivé aktivity na základě konzultace s žadatelem o dotaci upravit, nedoporučit aktivity k poskytnutí dotace, popř. navrhnout snížení uznatelných nákladů na aktivity nebo celý projekt. Výstupem hodnocení bude v případě dotačního titulu č. 1 seznam projektů seřazených sestupně dle počtu přidělených bodů. Monitorovací pracovní skupina bude přidělovat body na základě následujících hodnoticích kritérií:
Dotační titul č. 1
Dotační titul č. 2Výstupy projektu budou zcela zdarma (i nad rámec povolených poplatků dle podmínek Programu) Ano Ne 5 b. 0 b. Výstup projektu přispívá k dekoncentraci turisticky přetížených míst Nepřispívá Částečně přispívá Převážně přispívá Zcela přispívá 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Projekt přispívá k prodloužení turistické sezóny v místě realizace Nepřispívá Částečně přispívá Převážně přispívá Zcela přispívá 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Projekt zohledňuje potřeby osob s omezenou schopností pohybu a orientace Nezohledňuje Zohledňuje částečně Zohledňuje převážně Zohledňuje zcela 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Originální řešení nebo design nové infrastruktury, použití ekologických prvků a přírodních materiálů Neobsahuje Obsahuje částečně Obsahuje převážně Obsahuje zcela 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Přínos pro rozvoj cestovního ruchu Minimální přínos pro cestovní ruch Očekávaný přínos je střední, projekt rozvíjí spíše lokální cestovní ruch Přínos pro turistický ruch je významný, ale ne klíčový Výrazně přispěje ke zvýšení návštěvnosti/ komfortu návštěvníků 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Žadatel spolupracuje s relevantním destinačním managementem turistické oblasti Nedoloženo/ nespolupracuje Existuje dohoda mezi žadatelem a destinačním managementem o rozsahu budoucí spolupráce Spolupracuje s destinačním managementem na základě smlouvy a naplňuje podmínky smlouvy Aktivně se zapojuje do 3K platformy , podílí se na tvorbě produktů cestovního ruchu 0 b. 1 b. 3 b. 5 b. Žadatel propaguje turistickou oblast a turistické cíle Nedoloženo/ nepropaguje Existuje dohoda mezi žadatelem a destinačním managementem o budoucí propagaci Částečně propaguje Aktivně propaguje 0. b 1. b 3 b. 5 b. Rozpočet projektu je jasný, přehledný, strukturovaný a dostatečně podrobně rozepsaný. Náklady jsou nezbytné pro dosažení cíle Neefektivní, nepřehledný rozpočet, nesprávně strukturovaný, nepřiměřené náklady Náklady jsou vyšší než obvyklé, nejsou v plné míře nezbytné pro dosažení cíle Náklady odpovídají rozsahu projektu, rozpočet obsahuje pouze drobné nejasnosti Náklady jsou přiměřené a rozpočet je jasný a podrobně rozepsaný 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Připravenost projektu Projekt není dobře připraven a existují pochybnosti o jeho realizovatelnosti Projekt má významnější nedostatky v přípravě Projekt je dobře připraven, ale s drobnými nedostatky či nejasnostmi Projekt je plně připraven, má kompletní dokumentaci, povolení, je realizovatelný 0 b. 5 b. 10 b. 15 b. Udržitelnost a provozní zajištění projektu Není doložen plán udržitelnosti Udržitelnost je zajištěna minimálně, nejsou zohledněny dlouhodobé náklady Plán udržitelnosti je částečně zajištěn, ale nejsou řešeny všechny aspekty Projekt má jasný plán udržitelnosti na min. 5 let 0 b. 5 b. 10 b. 15 b.
Monitorovací pracovní skupina sestaví pořadí projektů k podpoře se zohledněním stavu infrastruktury a naléhavosti obnovy, návštěvnosti území turisty (preference míst s větší návštěvností) a způsobu provedení opravy (preference ekologicky šetrných řešení, použití přírodních materiálů, vylepšení designu infrastruktury). - Pokud budou mít projekty v dotačním titulu č. 1 stejný počet bodů, bude pořadí stanoveno tak, že upřednostněn bude ten projekt, na jehož realizaci je žádána nižší procentuální spoluúčast poskytovatele dotace. V případě shodnosti i procentuální spoluúčasti poskytovatele pak bude upřednostněn ten projekt, na jehož realizaci je žádána nižší maximální částka dotace. V případě shodnosti všech výše uvedených parametrů bude rozhodující čas předložení žádosti v systému ePodatelna.
- Zastupitelstvo kraje rozhodne o poskytnutí dotace na předložené projekty, o poskytnutí dotace náhradním žadatelům za stanovených podmínek a o neposkytnutí dotace neúspěšným žadatelům nejpozději do 30. 6. 2026.
- Výsledky rozhodnutí zastupitelstva kraje budou uveřejněny na úřední desce krajského úřadu do 10 kalendářních dnů po rozhodnutí zastupitelstva kraje. S žadateli, jimž budou dotační prostředky zastupitelstvem kraje schváleny, uzavře kraj smlouvu o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje v souladu s platnými obecně závaznými právními předpisy (příloha č. 1 programu).
XIII. Závěrečné a průběžné vyúčtování
- Po ukončení realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli závěrečné vyúčtování celého realizovaného projektu ve lhůtě uvedené ve smlouvě.
- Příjemce vyplní formulář závěrečného vyúčtování v elektronickém systému ePodatelna, připojí k němu požadované přílohy a odešle jej způsobem uvedeným v tomto formuláři.
- Závěrečné vyúčtování musí být zpracováno na formulářích předepsaných pro tento dotační program, musí být úplné (musí obsahovat všechny náležitosti vyžadované předepsanými formuláři včetně příloh, pokud se vztahují k danému příjemci a projektu) a bezchybné.
- V průběhu realizace projektu je příjemce povinen zpracovat a předložit poskytovateli průběžné vyúčtování realizace projektu ve lhůtě uvedené ve smlouvě. Ustanovení tohoto článku upravující závěrečné vyúčtování se použijí na průběžné vyúčtování obdobně.
XIV. Kontrola použití dotace
- Ověřování správnosti použití poskytnuté dotace, zejména zda byla hospodárně a účelně využita, podléhá kontrole poskytovatele podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. Po obdržení závěrečného vyúčtování bude provedena kontrola:
- formální správnosti,
- dodržení účelového určení,
- dodržení podmínek,
- celkové evidence projektu,
- uznatelnosti nákladů v rámci realizace projektu.
- Neoprávněné použití dotace nebo zadržení dotace bude klasifikováno jako porušení rozpočtové kázně podle § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
XV. Výše rozpočtových prostředků
- Předpokládaný rozpočet programu je ve výši 20.000.000 Kč, z toho je indikativně určeno na dotační titul č. 1 18.000.000 Kč a na dotační titul č. 2 2.000.000 Kč. Při postupu dle čl. VII odst. 11 předposlední věty je maxima pro jednotlivé dotační tituly možno překročit.
XVI. Závěrečné ustanovení
- Na poskytnutí dotace není právní nárok.
- Poskytnutí dotace je podmíněno schválením dotačních prostředků pro daný program v rozpočtu Moravskoslezského kraje na rok 2026. V případě, že nebudou schváleny dotační prostředky pro daný program v rozpočtu Moravskoslezského kraje, nebude program realizován a dotace nebudou poskytnuty.
XVII. Seznam příloh dotačního programu
- Příloha č. 1 – Návrh smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje
- Příloha č. 2 – Formulář žádosti včetně rozpočtu
- Příloha č. 3 – Formulář průběžného vyúčtování projektu
- Příloha č. 4 – Formulář závěrečného vyúčtování projektu
- Příloha č. 5 – Závěrečné vyúčtování projektu – Uznatelné náklady / výdaje
- Příloha č. 6 – Závěrečné vyúčtování projektu – Přehled o úhradách
- Příloha č. 7 – Úřední záznam o osobním podání dokumentu
- Příloha č. 8 – Potvrzení o propagaci a spolupráci s příslušným destinačním managementem
XVIII. Účinnost
Tento dotační program byl schválen usnesením Rady Moravskoslezského kraje č. 31/1944 ze dne 24. 11. 2025 a nabývá účinnosti dne 1. 12. 2025.
Úřední hodiny pro veřejnost:
Po, St: 8:00‑17:00 hod.
Út, Čt: 8:00‑14:30 hod.
Pá: 8:00‑13:00 hod.